Ett långt och tråkigt inlägg om kost & träning

Jag har precis kommit hem från friskis, det blev ett styrkemedel pass samt lite armar på gymmet.
Nu tänkte jag slänga upp ett litet inlägg om kost och träning eftersom folk frågat efter det.

Egentligen är jag inget vidare praktexempel varken när det gäller kost eller träning då jag äter för lite och tränar för mycket. Men jag gör ett försök:

Kost: Jag personligen har har helt uteslutit kolhydrater ur min kost (pasta, potatis, ris, bröd mm). Sen försöker jag äta rätt fettsnålt, men aldrig lightprodukter för tro det eller ej men dem innehåller bara mer onyttigheter.
Snabbmat, godis, läsk, chips, glass och liknande onyttigheter går bort, men jag unnar mig ibland. Jag tycker egentligen att man ska unna sig onyttigheter en dag i veckan. För att äta nyttigt blir så mycket enklare om man vet att man har en dag i veckan då man får äta onyttigheter. Jag unnar mig fil & müsli en gång i veckan och godis en gång i månaden men tycker helt klart att man bör unna sig att äta onyttigt oftare.
Jag personligen har en stark matångest och äter högst 2 måltider om dagen vilket jag inte tycker att en enda människa bör eftersträva. Frukost, Mellanmål, Lunch, Mellanmål, Middag & Kvällsmål, ungefär så bör du egentligen äta med undantag några mellanmål.
Jag brukar äta keso, avokado och ägg till frukost/lunch. Samt kyckling/kött med sallad till middag. Sen dricker jag massvis med vatten under en dag, aldrig mer än 4 liter men nära på. Jag gillar ingen annan dryck än vatten som tur är så läsk till maten är inget jag suktar efter, vatten är godast!
Sen så är det ju det här med alkohol som är den största boven i mitt relativt sunda liv. Förr kunde det bli onsdag, fredag & lördag varje vecka, alltså ca 12 ggr i månaden men nu har jag dragit ner på det. Nu däremot brukar det bli 1-3 gånger i månaden. Dem andra gångerna går jag ut nykter och tro mig det funkar, visst det är absolut inte lika kul men man mår som en prinsessa dagen efter. För alkoholen gör dig inte bara tjock utan den sabbar även din träning.

Dagens frukost


Träning:
Jag är en riktig träningsnarkoman och tränar ca2 gånger om dagen 7 dagar i veckan. Det blir alltid en morgonpromenad på 1 timme och sen oftast ett lunchpass på friskis och sen ett kvällspass. Brukar köra 5 styrkepass i veckan och 10 konditionspass. Jag borde träna mindre men jag älskar att träna och har så svårt att låta bli, speciellt nu när jag är arbetslös. Träningen är min drog och jag kan inte få nog. En sak som jag älskar är Jympa pass, speciellt intesivpassen. Det är en härlig genomkörare som inte fokuserar på en viss del utav kroppen utan kör igenom hela kroppen. För är det en sak som jag lärt mig så är det att punktträning inte ger någon vidare funktion. Om vi tex säger att du är lite rund runt magen så hjälper det inte att du ligger och gör 100 situps varje kväll. Visst du tränar magen men du behöver även en joggingrunda eller en långpromenad för att nå bästa resultat. Men det viktigaste med träning är inte vad eller hur du tränar utan huvudsaken är att du rör på dig. Det kan vara allt från promenader, simmning, cykling, löpning mm. Alla är vi olika och alla tränings former passar inte alla. Det viktiga är att du rör på dig, en promenad om dagen har ingen dött av.

Men det viktigaste av allt är att du mår bra. Bara du rör på dig kan du i princip äta vad som helst. Du kanske inte tappar i vikt men du lär inte heller gå upp.

Kommentarer
Postat av: Emma

är friskis bra alltså ? =) funderar på att få tummen ur och skaffa mig ett friskiskort

2010-05-10 @ 15:47:28
URL: http://emmasemma.blogg.se/
Postat av: Maria

jag gillar friskis men har inte testat på något annat gym så har inget att jämföra med. Men det är billigt och bra :)

2010-05-10 @ 16:20:43
URL: http://mariaahedin.blogg.se/
Postat av: e*

Du ska inte ta å bli idrottslärare eller kostrådgivare lr nå sånt då? :)

2010-05-12 @ 20:57:52
Postat av: Maria

Jag har sökt till en hälsocoach linje till hösten så förhoppningsvis något i den stilen :)

2010-05-12 @ 23:47:06
URL: http://mariaahedin.blogg.se/
Postat av: e*

aha, finns den här i uppsala?

2010-05-14 @ 13:26:21
Postat av: Saris

jag har en liten fråga jag med. Har du lagt upp hur du ska träna när du är på friskis? hur många gånger du kör just den maskinen och så? eller kör du bara. Jag tycker du värkar göra träningen roligare och allt värkar bli roligare med träning, det är sjukt intressant att läsa din blogg:)

2010-05-17 @ 21:12:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0